De Ketterse Kathedraal


De Tempel van Erica Terpstra

VKblog van donderdag 23 september 2010 door Wim Duzijn

"We zullen de wereld moeten volbouwen met heidense, ketterse en atheistische tempels, moskeeën en kathedralen om het pyamavolk van ons af te houden..." Jan Blokker (in een Volkskrantcolumn)

"Mijn instelling is dat er in de diepste duisternis altijd wel een lichtpuntje is. Ik heb een heel extravert leven, daarom mediteer ik sinds mijn studietijd elke dag. Dat heb ik nodig voor balans.
Ik ben een spiritueel mens en zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld het Boeddhisme. Ik geloof in oude zielen. Ik geloof dat we in verschillende levens de kans krijgen om te werken aan iets wat wij allemaal in ons dragen: de goddelijke vonk. Hoe ouder de ziel, hoe groter de vonk." Erica Terpstra



De Boeddha

Op een zekere dag ging hij onder een vijgenboom zitten en nam het vaste besluit dat hij daar niet eerder vandaan zou komen voordat hij de Verlichting bereikt had en de oorzaak en de remedie voor alle menselijk lijden gevonden heeft...
Hij ging door opeenvolgende niveaus van spirituele extase heen, waarna hij uiteindelijk de vormeloze staat van bewustzijn, bekend als nirvana, bereikte. ...
Toen hem werd gevraagd door zijn leerlingen of hij een God of het hoogst geïnitieerde adept was geworden, antwoordde hij: Ik Ben Wakker!


Andere kanten

Marcel Poorthuis en Theo Salemink betogen in hun nieuw verschenen boek Lotus in de Lage Landen (de geschiedenis van het Boeddhisme in Nederland) dat boeddhisme ook andere kanten heeft.
‘Zo hadden de kamikazepiloten in de Tweede Wereldoorlog boeddhistische leraren. En ook de dalai lama kan conflicten niet vermijden door de moeilijke politieke situatie van Tibet, al wil Nederland hem tot een onaardse pacifist maken’, aldus Poorthuis.
Veel Nederlanders noemen zich volgens Poorthuis boeddhist ‘zonder dat ze precies weten wat de religie inhoudt’.
Het boeddhisme wordt volgens hem nogal eens commercieel misbruikt. Zo worden veel op boeddhisme geïnspireerde bedrijfstrainingen gegeven.
‘Maar in plaats van de vraag op te werpen of de kredietcrisis is veroorzaakt door begeerte, wordt het boeddhisme gebruikt om het productieproces te optimaliseren.’ (Bron: jannetje.punt.nl - inmiddels gestopt)


"Een druppel tederheid is meer dan geld en macht."
"Een dwaas die weet dat hij een dwaas is,
is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is."
de boeddha


In gesprek met Erica Terpstra
wars van dubbele agenda's

Waar ik echt niet tegen kan, zijn mensen met dubbele agenda’s. Daartegen kun je je bijna niet wapenen.
Ik ben zelden boos, maar ik kan er heel slecht tegen als iemand op een hele vileine manier misbruik van me maakt.
Ik voel me dan wezenlijk in mijn functioneren aangetast. Daarom wil ik me ook niet bemoeien met bevorderingen en dergelijke, want ik hou niet van gevlei. Laat mij maar samen met mensen bouwen aan een mooie opdracht, dan voel ik me thuis.”

geen behoefte aan uiterlijk vertoon

Ik heb zelf nooit behoefte gehad aan uiterlijk vertoon. Ik studeerde in Leiden, tussen de parelkettinkjes en de twin setjes en ik zat zelf op zwemmen. In plaats van een handtas droeg ik een schoudertas. Ze hebben me geaccepteerd en dat is altijd zo gebleven. Thuis kreeg ik het er ook met de paplepel in dat ik kennelijk een bijzonder talent voor zwemmen had, dat ik daarmee moest woekeren, maar dat ik verder gewoon was zoals ik was. Ik ben dus niet van ver gekomen, maar wel dicht bij mezelf gebleven.

Rust vind ik in meditatie en het bestuderen van het boeddhisme. Dat is niet alleen werken aan dingen, maar ook durven kiezen.
Ik heb gekozen om geen muur op te trekken. Geen façade op te houden. Je moet ook om jezelf kunnen lachen, je verwonderen over wat er met je gebeurt. En als je je daar lekker bij voelt, kun je jezelf ook geven.
Ik ga uit van het goede in de mens. Soms word je daarin teleurgesteld en loop je een deuk op. Maar dat is ook een bewuste keuze.
Mijn vader leerde mij als kind: als je geluk vindt, probeer het dan diezelfde dag nog door te geven aan een ander. Dat heb ik later in het boeddhisme terug gevonden. Voor mij is het een levenswijsheid die ik elke dag met me mee draag. (Uit een gesprek met Jan Peters en Arnoud Siekmans van de Politieacademie)


Is Erica Onpartijdig?
Commentaar Wim Duzijn

Het grote probleem waar niet-mediterende liberalen en socialisten vaak mee kampen is de keuze voor onpartijdigheid.
Liberalisme en socialisme moeten als uitvloeisels van het seculiere (vaak tegen de religie gerichte) verlichtingsdenken anti-meditatief worden genoemd: zij maken de aarde plat en geloven in de macht van het doen.
Wie echter partij kiest voor een beperkte kijk op het bestaan (het leven is namelijk meer dan rationeel activisme) die is per definitie een partijdig mens - met alle negatieve gevolgen van dien.
Partijdige mensen missen elementair menselijke zaken als mededogen en eenvoud.
Wanneer Job Cohen met een socialistische toeter op de markt gaat staan dan is hij de vijand van alles wat compassievol is in de mens. Als linkse actievoerder vergroot hij de waarde van 'het doen' en wie niks doet wordt zonder enig pardon de goot in geschoven.
Hetzelfde kan gezegd worden van Mark Rutte. Want ook Mark heeft als onverwoestbare optimist de schreeuwerige neiging om met een lomp ogende megafoon voor de mond geplaatst een activistische vorm van liberalisme uit te dragen.
Ik wijs daar op omdat ERICA TERPSTRA niet alleen als een partijloos goeiig burgermeisje op een matje zomaar wat zit te niksen in een poging 'leeg' te worden, maar ook als liberaal politica heel actief is in ondernemingen die met stilletjes aan de kant gaan staan weinig te maken hebben.
Wanneer zij praat over spiritaliteit dan noemt zij namen als 'de Dalai Lama', een rijke, over het paard getilde activist die zich graag 'eenvoudige monnik' noemt (net zo eenvoudig als de paus van Rome dus), en ook heb ik haar ooit de naam van 'Moeder Theresa' horen noemen, een mevrouw die weliswaar veel gedaan heeft voor arme mensen, maar die als zeer behoudzuchtige roomse non de partijdigheid zelve is...
Tegen zo iemand zeggen dat zij een bedrieger is betekent kiezen voor eerlijkheid, maar breken met bobodenken. En de vraag is of de VVD leden kent die de moed durven op te brengen 'nee' te zeggen tegen toeterende, vals-moraliserende bobo's...



Erica Terpstra
Interview Dagblad Trouw - De tien geboden - 16 nov. 2005

Erica Terpstra (Den Haag, 1943) is lid van de VVD. Van 1994 tot 1998 was zij staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De oud-zwemkampioene won, begin jaren zestig, goud tijdens de Europese Kampioenschappen en brons en zilver tijdens de Olympische Spelen.

Gebod: Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is

Erica:: “Een aardige meneer uit Friesland heeft mij ooit een Boeddhabeeld cadeau gedaan. ... Ik heb het laten restaureren en naar mijn appartement gebracht. Maar waar ik het beeld ook neerzette, het stond nergens op zijn plaats. Op een dag kwam ik thuis en vond de brandweer voor mijn deur. Er was een slang van de wasmachine gesprongen en de boel stond onder water. Toen ik de deur opendeed, kwam het met bakken de trap af. Alles dreef. En Boeddha, die op een soort lotus staat, had natte voeten. Een van die brandweermannen vroeg me waar hij het beeld moest laten. ‘Ach,’ zei ik, ‘zet hem zo lang maar in de studeerkamer neer.’ Daar staat-ie nog altijd, precies op de juiste plek.
Nee, ik aanbid dat beeld helemaal niet, hij staat er voor de sfeer. Ik omring mijn huis - maar ook de kamer waarin wij nu zitten, mijn werkplek - met dingen die er voor zorgen dat ik er graag weer terug wil komen.

Gebod: Gij zult niet stelen

Meer nog dan ‘gij zult niet stelen’ gold bij ons thuis het tegenovergestelde: gij zult délen.
Ik weet nog goed wanneer mijn vader mij die levensles heeft bijgebracht. Ik was een vrolijk kind, liep altijd te dansen door het huis - kun je het je voorstellen? Goed. Nu had ik een katholiek vriendinnetje met wie ik wel eens meeging naar de kerk. Op een dag kwam ik een beetje beteuterd thuis en mijn vader vroeg wat er aan scheelde. Ik zei: ‘Als mijn vriendin blij is, kan ze God bedanken. Wij hebben niemand. Wie moeten wij nou bedanken?’ Toen antwoordde mijn vader: ‘Als je gelukkig bent, moet je proberen dat gevoel diezelfde dag nog door te geven aan een ander. Je vindt altijd wel iemand die een schouderklop of een knipoog kan gebruiken.’ Ik heb die boodschap in mijn oren geknoopt en probeer er naar te leven. Ik deel mijn geluk. Dat werkt....



Een Jaren Vijftig Liberaal

Erica Terpstra is geboren in Den Haag op 26 mei 1943, 16u 15m. Zon in het intellectuele (beweeglijke) teken Tweeling, maar Ascendant in het vrouwelijke teken Weegschaal en de Maan in het spirituele Waterteken Vis.
De heerser van dat teken, de planeet Neptunus, de planeet van de vrouwelijke liefheid en het verlangen naar tederheid, bevindt zich in het ascendanthuis, hetgeen de voorkeur voor een religieuze levenshouding begrijpelijk maakt. De positieve planeet Jupiter staat aan de top van de horoscoop (MC huis).

De jaren vijftig worden in het neoliberale tijdperk waarin we sinds de jaren 80 moeten leven (een combinatie van economisch liberalisme en primitief, d.w.z. dwingerig monotheisme) afgedaan als naieve, onvolwassen onzin die maar beter nooit meer terug kan komen.
En inderdaad, wanneer je de culturele uitingen, zoals die zich manifesteerden in muziek en kunst, uit die jaren bekijkt dan zie je dat de nadruk ligt op al die gevoelens in een mens die het tegendeel zijn van wat me nu stoer, mannelijk machogedrag noemen.
Rob de Nijs introduceerde zichzelf in de jaren zestig als een net, serieus ventje, een decadent ogende jongen die begeleid werd door een groep jongens die zichzelf 'de Lords' noemden. De man was geen macho, maar 'een gentleman'.
Musicals van Annie M.G. Schmidt (een vrouw die het kind in zichzelf koesterde alsof het de gewoonste zaak van de wereld was) waren immens populair. Een door haar geschreven lied als 'Ik zou je het liefst in een doosje willen doen' (vertolkt door Donald Jones) ademt een softe sfeer van tederheid uit, die je nauwelijks nog tegen komt in de wereld van al die volwassen geworden mensen die zichzelf 'cultureel' noemen.
Tederheid is uit...


Ik zou je 't liefste in een doosje willen doen
En je bewaren, heel goed bewaren
Dan liet ik jou verzekeren voor anderhalf miljoen
En telkens zou ik eventjes het deksel opendoen
En dan strijk ik je zo zachtjes langs je haren
Dan lig je in de watten en niemand kan erbij
Geen dief die je kan stelen, je bent helemaal van mij