De Ketterse Kathedraal
De Tempel van Erica Terpstra
VKblog van donderdag 23 september 2010 door Wim Duzijn
"We zullen de wereld moeten volbouwen met heidense, ketterse en atheistische tempels, moskeeën en kathedralen om het pyamavolk van ons af te houden..." Jan Blokker (in een Volkskrantcolumn)
"Mijn instelling is dat er in de diepste duisternis altijd wel een lichtpuntje is.
Ik heb een heel extravert leven, daarom mediteer ik sinds mijn studietijd elke dag.
Dat heb ik nodig voor balans.
Ik ben een spiritueel mens en zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld het Boeddhisme.
Ik geloof in oude zielen. Ik geloof dat we in verschillende levens de kans krijgen om te werken aan iets wat wij allemaal in ons dragen: de goddelijke vonk. Hoe ouder de ziel, hoe groter de vonk." Erica Terpstra
De Boeddha
Op een zekere dag ging hij onder een vijgenboom zitten en nam het vaste
besluit dat hij daar niet eerder vandaan zou komen voordat hij de
Verlichting bereikt had en de oorzaak en de remedie voor alle menselijk
lijden gevonden heeft...
Hij ging door opeenvolgende niveaus van spirituele extase heen, waarna hij
uiteindelijk de vormeloze staat van bewustzijn, bekend als nirvana,
bereikte. ...
Toen hem werd gevraagd door zijn leerlingen of hij een God of het hoogst
geïnitieerde adept was geworden, antwoordde hij: Ik Ben Wakker!
Andere kanten
Marcel Poorthuis en Theo Salemink betogen in hun nieuw verschenen boek Lotus in de Lage Landen (de geschiedenis van het Boeddhisme in Nederland) dat boeddhisme ook andere kanten heeft.
‘Zo hadden de
kamikazepiloten in de Tweede Wereldoorlog boeddhistische leraren. En ook
de dalai lama kan conflicten niet vermijden door de moeilijke politieke
situatie van Tibet, al wil Nederland hem tot een onaardse pacifist maken’,
aldus Poorthuis.
Veel Nederlanders noemen zich volgens Poorthuis boeddhist ‘zonder dat ze
precies weten wat de religie inhoudt’.
Het boeddhisme wordt volgens hem nogal eens commercieel misbruikt. Zo worden veel op boeddhisme geïnspireerde bedrijfstrainingen gegeven.
‘Maar in plaats van de vraag op
te werpen of de kredietcrisis is veroorzaakt door begeerte, wordt het
boeddhisme gebruikt om het productieproces te optimaliseren.’ (Bron: jannetje.punt.nl - inmiddels gestopt)
"Een druppel tederheid is meer dan geld en macht."
"Een dwaas die weet dat hij een dwaas is,
is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." de boeddha
In gesprek met Erica Terpstra
wars van dubbele agenda's
Waar ik echt niet tegen kan, zijn mensen met dubbele agenda’s. Daartegen
kun je je bijna niet wapenen. Ik ben zelden boos, maar ik kan er heel
slecht tegen als iemand op een hele vileine manier misbruik van me maakt.
Ik voel me dan wezenlijk in mijn functioneren aangetast. Daarom wil ik me
ook niet bemoeien met bevorderingen en dergelijke, want ik hou niet van
gevlei. Laat mij maar samen met mensen bouwen aan een mooie opdracht, dan
voel ik me thuis.”
geen behoefte aan uiterlijk vertoon
Ik heb zelf nooit behoefte gehad aan uiterlijk vertoon. Ik studeerde in
Leiden, tussen de parelkettinkjes en de twin setjes en ik zat zelf op
zwemmen. In plaats van een handtas droeg ik een schoudertas. Ze hebben me
geaccepteerd en dat is altijd zo gebleven. Thuis kreeg ik het er ook met
de paplepel in dat ik kennelijk een bijzonder talent voor zwemmen had, dat
ik daarmee moest woekeren, maar dat ik verder gewoon was zoals ik was. Ik ben dus niet van ver gekomen, maar wel dicht bij mezelf gebleven.
Rust vind ik in meditatie en het bestuderen van het boeddhisme. Dat is
niet alleen werken aan dingen, maar ook durven kiezen.
Ik heb gekozen om
geen muur op te trekken. Geen façade op te houden. Je moet ook om jezelf
kunnen lachen, je verwonderen over wat er met je gebeurt. En als je je
daar lekker bij voelt, kun je jezelf ook geven.
Ik ga uit van het goede in
de mens. Soms word je daarin teleurgesteld en loop je een deuk op. Maar
dat is ook een bewuste keuze.
Mijn vader leerde mij als kind: als je geluk vindt, probeer het dan
diezelfde dag nog door te geven aan een ander. Dat heb ik later in het
boeddhisme terug gevonden. Voor mij is het een levenswijsheid die ik elke
dag met me mee draag. (Uit een gesprek met Jan Peters en Arnoud Siekmans van de Politieacademie)
Is Erica Onpartijdig?
Commentaar Wim Duzijn
Het grote probleem waar niet-mediterende liberalen en socialisten vaak mee
kampen is de keuze voor onpartijdigheid.
Liberalisme en socialisme moeten als uitvloeisels van het seculiere (vaak tegen de religie gerichte) verlichtingsdenken anti-meditatief worden genoemd: zij maken de aarde plat en geloven in de macht van het doen.
Wie echter partij kiest voor een beperkte kijk op het bestaan (het leven is
namelijk meer dan rationeel activisme) die is per definitie een partijdig
mens - met alle negatieve gevolgen van dien.
Partijdige mensen missen elementair menselijke zaken als mededogen en
eenvoud.
Wanneer Job Cohen met een socialistische toeter op de markt gaat staan dan
is hij de vijand van alles wat compassievol is in de mens. Als linkse
actievoerder vergroot hij de waarde van 'het doen' en wie niks doet wordt zonder enig
pardon de goot in geschoven.
Hetzelfde kan gezegd worden van Mark Rutte. Want ook Mark heeft als
onverwoestbare optimist de schreeuwerige neiging om met een lomp ogende
megafoon voor de mond geplaatst een activistische vorm van liberalisme uit
te dragen.
Ik wijs daar op omdat ERICA TERPSTRA niet alleen als een partijloos goeiig
burgermeisje op een matje zomaar wat zit te niksen in een poging 'leeg' te
worden, maar ook als liberaal politica heel actief is in ondernemingen die
met stilletjes aan de kant gaan staan weinig te maken hebben.
Wanneer zij praat over spiritaliteit dan noemt zij namen als 'de Dalai
Lama', een rijke, over het paard getilde activist die zich graag
'eenvoudige monnik' noemt (net zo eenvoudig als de paus van Rome dus), en ook heb ik haar ooit de
naam van 'Moeder Theresa' horen noemen, een mevrouw die weliswaar veel
gedaan heeft voor arme mensen, maar die als zeer behoudzuchtige roomse non
de partijdigheid zelve is...
Tegen zo iemand zeggen dat zij een bedrieger is betekent kiezen voor
eerlijkheid, maar breken met bobodenken. En de vraag is of de VVD leden
kent die de moed durven op te brengen 'nee' te zeggen tegen toeterende, vals-moraliserende bobo's...
Erica Terpstra
Interview Dagblad Trouw - De tien geboden - 16 nov. 2005
Erica Terpstra (Den Haag, 1943) is lid van de VVD. Van 1994 tot 1998 was
zij staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De
oud-zwemkampioene won, begin jaren zestig, goud tijdens de Europese
Kampioenschappen en brons en zilver tijdens de Olympische Spelen.
Gebod: Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in
de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren
onder de aarde is
Erica:: “Een aardige meneer uit Friesland heeft mij ooit een Boeddhabeeld cadeau
gedaan. ... Ik heb het laten restaureren en naar mijn appartement
gebracht. Maar waar ik het beeld ook neerzette, het stond nergens op zijn
plaats. Op een dag kwam ik thuis en vond de brandweer voor mijn deur. Er
was een slang van de wasmachine gesprongen en de boel stond onder water.
Toen ik de deur opendeed, kwam het met bakken de trap af. Alles dreef. En
Boeddha, die op een soort lotus staat, had natte voeten. Een van die
brandweermannen vroeg me waar hij het beeld moest laten. ‘Ach,’ zei ik,
‘zet hem zo lang maar in de studeerkamer neer.’ Daar staat-ie nog altijd,
precies op de juiste plek.
Nee, ik aanbid dat beeld helemaal niet, hij
staat er voor de sfeer. Ik omring mijn huis - maar ook de kamer waarin wij
nu zitten, mijn werkplek - met dingen die er voor zorgen dat ik er graag
weer terug wil komen.
Gebod: Gij zult niet stelen
Meer nog dan ‘gij zult niet stelen’ gold bij ons thuis het
tegenovergestelde: gij zult délen.
Ik weet nog goed wanneer mijn vader mij die levensles heeft bijgebracht.
Ik was een vrolijk kind, liep altijd te dansen door het huis - kun je het
je voorstellen? Goed. Nu had ik een katholiek vriendinnetje met wie ik wel
eens meeging naar de kerk. Op een dag kwam ik een beetje beteuterd thuis
en mijn vader vroeg wat er aan scheelde. Ik zei: ‘Als mijn vriendin blij
is, kan ze God bedanken. Wij hebben niemand. Wie moeten wij nou bedanken?’
Toen antwoordde mijn vader: ‘Als je gelukkig bent, moet je proberen dat
gevoel diezelfde dag nog door te geven aan een ander. Je vindt altijd wel
iemand die een schouderklop of een knipoog kan gebruiken.’
Ik heb die boodschap in mijn oren geknoopt en probeer er naar te leven.
Ik deel mijn geluk. Dat werkt....
Een Jaren Vijftig Liberaal
Erica Terpstra is geboren in Den Haag op 26 mei 1943, 16u 15m. Zon in het intellectuele (beweeglijke) teken Tweeling, maar Ascendant in het vrouwelijke teken Weegschaal en de Maan in het spirituele Waterteken Vis.
De heerser van dat teken, de planeet Neptunus, de planeet van de vrouwelijke liefheid en het verlangen naar tederheid, bevindt zich in het ascendanthuis, hetgeen de voorkeur voor een religieuze levenshouding begrijpelijk maakt. De positieve planeet Jupiter staat aan de top van de horoscoop (MC huis).
De jaren vijftig worden in het neoliberale tijdperk waarin we sinds de jaren 80 moeten leven (een combinatie van economisch liberalisme en primitief, d.w.z. dwingerig monotheisme) afgedaan als naieve, onvolwassen onzin die maar beter nooit meer terug kan komen.
En inderdaad, wanneer je de culturele uitingen, zoals die zich manifesteerden in muziek en kunst, uit die jaren bekijkt dan zie je dat de nadruk ligt op al die gevoelens in een mens die het tegendeel zijn van wat me nu stoer, mannelijk machogedrag noemen.
Rob de Nijs introduceerde zichzelf in de jaren zestig als een net, serieus ventje, een decadent ogende jongen die begeleid werd door een groep jongens die zichzelf 'de Lords' noemden. De man was geen macho, maar 'een gentleman'.
Musicals van Annie M.G. Schmidt (een vrouw die het kind in zichzelf koesterde alsof het de gewoonste zaak van de wereld was) waren immens populair. Een door haar geschreven lied als 'Ik zou je het liefst in een doosje willen doen' (vertolkt door Donald Jones) ademt een softe sfeer van tederheid uit, die je nauwelijks nog tegen komt in de wereld van al die volwassen geworden mensen die zichzelf 'cultureel' noemen.
Tederheid is uit...
Ik zou je 't liefste in een doosje willen doen
En je bewaren, heel goed bewaren
Dan liet ik jou verzekeren voor anderhalf miljoen
En telkens zou ik eventjes het deksel opendoen
En dan strijk ik je zo zachtjes langs je haren
Dan lig je in de watten en niemand kan erbij
Geen dief die je kan stelen, je bent helemaal van mij